وکیل پایه یک دادگستری تهران

وکیل پایه یک دادگستری خانم در شمال غرب تهران – حقوقی ، کیفری و خانواده .
شناسه: 2179 زمان: 4 ژانویه 2019

فک پلاک خودرو

مقدمه (فک پلاک خودرو) چرا باید پلاک خودرو را فک نمود ؟ در کنار معاملات ملکی ، نقل و انتقال خودرو از رایج ترین و مهمترین معاملات مردم محسوب می گردد ، لذا لازم است که هموطنان عزیز با ابعاد حقوقی این گونه معاملات آشنا گردند تا در این مسیر دچار خسارت نگردند. پس از […]

مقدمه (فک پلاک خودرو)

چرا باید پلاک خودرو را فک نمود ؟

در کنار معاملات ملکی ، نقل و انتقال خودرو از رایج ترین و مهمترین معاملات مردم محسوب می گردد ، لذا لازم است که هموطنان عزیز با ابعاد حقوقی این گونه معاملات آشنا گردند تا در این مسیر دچار خسارت نگردند.

پس از تنظیم قرارداد میان فروشنده و خریدار خودرو ، لازم است دو طرف به مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه نمایند و با ارائه اسناد و مدارک لازم ، اقدام به فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید برای خریدار نمایند و پس از آن در یکی از دفاتر اسناد رسمی حضور یابند و نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام نمایند .

 

 

دعوای فک پلاک خودرو چیست؟

از نظر لغوی ” فک ”  به معنای باز کردن و جدا کردن دو چیز از یکدیگر است . فک پلاک نیز یک اصطلاح رایج در معاملات خودرو است و آن به معنای کندن و جدا کردن پلاک از خودروئی است که فروخته شده است .

یک از مشکلاتی که فروشندگان خودرو با آن درگیر می شوند، عدم فک پلاک از سوی خریدار جدید است ، بطوریکه پس از معامله به رغم اینکه خریدار ، وکالت تعویض پلاک را از فروشنده دریافت می کند ، ولی از تعویض پلاک به هر دلیلی ، امتناع کرده و با همان پلاک قبلی خودرو که به نام فروشنده است تردد می کند که این موضوع باعث می شود تا هر گونه تخلفات و حتی جرائمی که از سوی وی (خریدار جدید) انجام می شود به پای مالک قبلی (فروشنده) که پلاک خودرو هنوز به نام وی و روی خودرو نصب است نوشته شود .

دلیل بوجود آمدن این مشکل آن است که خریدار و فروشنده با یکدیگر به مراکز نقل و انتقال مراجعه نمی کنند و فروشنده با دادن وکالت تعویض پلاک به خریدار مقدمات چنین مشکلی  را فراهم کرده و خریدار نیز عمداً و یا سهواً از مراجعه به آن مراکز و فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید به نام خود امتناع می کند خصوصاً زمانی که خریدار دلال خودرو (و نه مصرف کننده واقعی) است و قصد دارد آن را به فرد دیگری به فروش برساند  شاید مدتی طول بکشد تا مشتری مناسب پیدا کند و در طول این مدت از فک پلاک امتناع می کند و از این رو فروشنده ای که پلاک خودرو به نام او است سعی می کند تا از طریق قانونی و مراجعه به مراجع قضائی برای متوقف کردن خودرو و فک پلاکی که به نام او است اقدام نماید .

در اصطلاح حقوقی به چنین درخواستی “تقاضای فک پلاک” گفته می شود که باید در قالب یک دادخواست و از طریق دفاتر خدمات قضائی به دادگاه صالح ارسال گردد.

 

 

برای تعویض و فک پلاک خودرو چه اقدامی انجام دهیم ؟

برای تعویض و فک پلاک خودرو نیاز به حضور فروشنده و خریدار به اتفاق هم به همراه مدارک لازم در مراکز تعویض پلاک می باشد . در صورتیکه فروشنده یا خریدار یا هر دو نخواهند یا نتوانند جهت تعویض پلاک در مراکز نقل و انتقال خودرو حضور یابند ، می توانند با مراجعه به دفترخانه ، تقاضای تنظیم وکالت جهت تعویض پلاک نمایند که به دو صورت امکان پذیر است :

1-تنظیم وکالت کاری و تعویض پلاک

در این صورت با امضای وکالت از سوی فروشنده ، خریدار به عنوان نماینده و وکیل وی و بدون نیاز به حضور فروشنده ، به مراکز تعویض پلاک مراجعه و مراحل قانونی را انجام داده و پس از تعویض پلاک خودرو ، مجدداً به همراه فروشنده جهت تنظیم سند قطعی به دفترخانه مراجعه می کنند .

2-تنظیم وکالت فروش خودرو

در صورت اعطاء وکالت فروش خودرو از سوی فروشنده به خریدار ، دیگر نیازی به حضور فروشنده در مراکز تعویض پلاک و پس از آن در دفترخانه نیست و تمامی مراحل توسط وکیل یعنی خریدار انجام می گردد .

 

 

دادخواست الزام به فک پلاک خودرو چه زمانی لازم است ؟

اگر فروشنده به خریدار وکالت محدود برای مثال ده روز برای تعویض پلاک بدهد ولی خریدار اقدامی در این مدت انجام ندهد ، تکلیف فروشنده خودرو که پلاک به نام اوست چیست ؟

در قدم اول فروشنده باید اقدام به تنظیم اظهارنامه مبنی بر همکاری خریدار جهت تعویض و فک پلاک خودرو و ارسال و ابلاغ آن به نشانی ایشان نماید و اگر وی اقدامی برای تعویض پلاک انجام نداد ، ناگزیر باید با تنظیم دادخواست به خواسته الزام به فک پلاک خودرو علیه خریدار در دادگاه محل اقامت او نماید .

در صورتیکه خریدار در دادگاه حاضر نشود نیز به صورت غیابی محکوم به فک پلاک خودرو می گردد که پس از قطعی شدن آن می توان تقاضای اجرای حکم و صدور نامه توقف خودرو جهت فک پلاک نمود . پس از آن با توقیف خودرو و انتقال خودرو به مراکز نقل و انتقال خودرو توسط پلیس راهور ، اقدام به فک و کندن پلاک قبلی و صدور و نصب پلاک جدید به نام خریدار می گردد.

 

 

تا چه زمانی می توان اقدام به فک پلاک خودرو نمود ؟

فروشنده از زمان اتمام مدت وکالت تعویض پلاک که به خریدار داده و او اقدامی نکرده تا هر وقت که پلاک تعویض نشده می تواند دادخواست فک پلاک را به دادگاه صالح بدهد و محدودیتی از جهت زمانی برای طرح چنین دعوائی وجود ندارد و گذشتن مدت زمان نسبتاً طولانی از زمان فروش خودرو ، تأثیری در حق مراجعه فروشنده به دادگاه برای اقامه دعوا علیه خریدار پیش بینی نشده است .

 

 

چه کسانی می توانند درخواست فک پلاک خودرو نمایند ؟

مانند هر دعوای حقوقی دیگری که در دادگاه ها قابل طرح می باشد ، هم فروشنده و هم وکیل او می تواند با تنظیم دادخواست به خواسته “الزام به فک پلاک خودرو” علیه خریدار در مراجع قضائی اقدام کنند.

تقاضای فک پلاک فقط از سوی کسی که پلاک قانوناً به نام او است امکان پذیر است . بنابراین اگر یک خودرو یا  وسیله نقلیه موتوری چندین مرتبه با مبایعه نامه و وکالت فروش منتقل شده باشد ، باز هم هیچ کسی بجز فردی که پلاک به نام او است حق دادن دادخواست فک پلاک ندارد و حتی با وکالت نامه رسمی که در دفترخانه تنظیم شده ، کسی به جز صاحب پلاک نمی تواند به دادگاه مراجعه کند مگر اینکه صاحب پلاک یا کسی که از سوی صاحب پلاک ، وکالت رسمی دارد  به وکیل دادگستری برای فک پلاک وکالت دهد.

بر خلاف دعوای فک پلاک ، در موضوع تعویض پلاک ، خریدار و یا هر کسی که از مالک خودرو دارای وکالت رسمی است می تواند به مراکز نقل و انتقال خودرو مراجعه و اقدام به تعویض پلاک نمایند .

 

 

دادخواست فک پلاک خودرو و مدارک لازم جهت طرح دعوا

جهت طرح دعوا لازم است ابتدا دادخواست فک پلاک خودرو به درستی تنظیم گردد . اشتباه شکلی حقوقی در تنظیم دادخواست نیز ، موجب رد دعوا پس از هدر رفت زمان و هزینه می گردد . توصیه می گردد در صورتیکه شخصاً نسبت به طرح دعوا اقدام می نمایید ، جهت تنظیم دادخواست آن به یک وکیل دادگستری و مشاور حقوقی مراجعه نمائید چرا که کاربران دفاتر خدمات قضائی فاقد اطلاعات تخصصی حقوقی هستند و متحمل خسارت خواهید گردید .

مدارک لازم جهت طرح دعوای الزام به فک پلاک خودرو شامل :

قرارداد فروش

سند مالکیت خودرو

اظهارنامه و نتیجه ابلاغ آن

کارت ملی خواهان

 

فک پلاک خودرو/ محمدرضا فولادی

 

 

مشاوره ، به صورت حضوری و با تعیین وقت قبلی می باشد.

 

از تماس تلفنی جهت مشاوره خودداری فرمائید.

 

شماره تماسهای اعلام شده ، تنها جهت هماهنگی وقت حضور می باشد.

تماس : شنبه تا چهارشنبه بغیر از ایام تعطیل با تعیین وقت قبلی

 

نشانی مراکز تعویض پلاک خودرو در تهران

 

فک پلاک خودرو