14 آگوست 2021 - 12:08

وکیل حقوقی خوب

معرفی وکیل حقوقی خوب

 

وکیل حقوقی خوب چه خصوصیاتی دارد ؟

1-بررسی دقیق پرونده و انتخاب بهترین راه حل :

یک وکیل حقوقی خوب  قبل از قبول پرونده، ابتدا راجع به جریان پرونده مفصلاً با موکل صحبت می کند ، تمامی زوایای آنرا تا انتها بررسی و پیش بینی می کند ، تمامی اسناد و مدارک و دلائل پرونده را بررسی می نماید تا بهترین راه حل را برای پرونده برگزیند که هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ امکان برد در پرونده بهترین و موثرترین راهکار باشد .

 

2-عدم تضمین نتیجه پرونده :

یک وکیل حقوقی خوب ، به هیچ وجه نتیجه پرونده را تضمین نمی نماید و صرفاً بر اساس قانون و دلائل پرونده به اظهار نظر می پردازد . چرا که تصمیم گیرنده پرونده ، مقام قضائی می باشد و این تصمیم از راه صحیح و قانونی آن ، قابل تضمین نمی باشد .

اظهار نظر بر اساس دلائل پرونده و قانون این حسن را دارد که حتی اگر در مرحله ای از دادرسی بر خلاف قانون و یا اشتباهاً رأیی صادر شده باشد بتوان با اعتراض به آن ، به نتیجه مورد نظر قانونی راه یافت . تضمین پرونده بر خلاف قانون و بی پایه و اساس ممکن است موقتاً حکمی به نفع موکل صادر گردد ولی در مراحل عالی تر از جمله اعاده دادرسی ، رأیِ بر خلاف قانون نقض می گردد و در این صورت وکیل نه تنها کاری برای موکل انجام نداده است بلکه علاوه بر هدر رفت زمان و از دست دادن فرصت دفاعی که می توانست مطابق قانون انجام شود ، هزینه های هنگفت تضمین پرونده را نیز بر او تحمیل نموده است .

 

3-امانتداری وکیل :

یک وکیل حقوقی خوب ، باید امانتدار موکل خود باشد . به این معنا که نه تنها تمامی اسناد و مدارک و دلائل موکل نزد او امانت می باشد ، بلکه راهکار پرونده ، نقاط قوت و ضعف پرونده ،  استراتژی موکل و اسرار و اطلاعات شخصی او نیز نزد وکیل امانت می باشد و از نظر اخلاقی و قانونی مکلف به حفظ و عدم افشاء آنها می باشد .

 

4-قبول پرونده در زمینه ای که نسبت به آن تخصص دارد :

یک وکیل حقوقی خوب ، وارد پرونده ای می شود که نسبت به آن تخصص دارد . تخصص وکیل در پرونده موجب می گردد که او بهترین راهکاری که درصد اخذ نتیجه در آن بیشتر باشد ، هزینه کمتری را بر موکل تحمیل نماید ، زمان کمتری را صرف نماید و موثرتر در اخذ نتیجه و یا صلح و سازش باشد را اتخاذ نماید .

 

5-صداقت داشتن وکیل با موکل :

یکی از مهمترین خصوصیات وکیل دادگستری ، داشتن صداقت با موکل است . یک وکیل حقوقی خوب ، در هر شرایطی باید واقعیت را به موکل بگوید هر چند برای او ناخوشایند باشد . کوچک نمائی یا بزرگنمائی غیر واقعی در پرونده ، دادن وعده هائی که هیچ پشتوانه علمی ندارد ، همان لحظه موجب خوشحالی موکل می شود تا جائی که حاضر به پرداخت حق الوکاله بیشتر نیز می گردد ولی در آینده موکل را دچار ضررهای غیر قابل جبرانی می کند که امری خلاف وجدان و انسانیت می باشد .

 

6-داشتن وجدان کاری و پیگیری پرونده :

یک وکیل حقوقی خوب ، باید با وجدان باشد و پیگیری و به سرانجام رساندن پرونده با نتیجه خوب دغدغه او باشد . آنرا دلسوزانه پیگیری کند و در مورد راه حل های مختلف پرونده فکر کند .

 

7-مطالعه مداوم و به روز بودن وکیل :

یک وکیل حقوقی خوب باید مرتباً مطالب گذشته را مرور کند . از تغییرات قوانین مطلع باشد و از آنها به نفع موکل خود استفاده کند . به هیچ وجه یک وکیل ، فارغ التحصیل نمی شود . تحصیل و مطالعه برای وکیل ، یک موضوع غیر قابل تفکیک از شغلش می باشد . تکمیل اطلاعات گذشته همیشه امری ضروری برای یک وکیل می باشد .

 

8-مطلع بودن از رویه قضائی :

یک وکیل حقوقی خوب باید علاوه بر اطلاع از قوانین و مقررات مرتبط با موضوع پرونده های خود ، از رویه قضائی نیز مطلع باشد . رویه قضائی به معنی نحوه یکسان استدلال و عملکرد واقعی قضات در موضوعات حقوقی و روش یکسان صدور رأی می باشد . قضات با تطبیق موضوع با قانون ، نسبت به صدور حکم اقدام می کنند اما  از آنجائیکه در هیچ کشوری نمی توان مدعی شد که قانونگذار تمامی موارد را در قانون پیش بینی کرده است ، رویه قضائی که همان شیوه یکسان رفتار قضات در تصمیم گیری و صدور رأی می باشد نیز از اهمیت بالائی برخوردار است. در این صورت می توان پیش بینی نمود در مورد مسأله حقوقی مشابه به چه شکل عمل می شود.

البته گاهی شاهد هستیم که رویه قضائی به حدی اهمیت یافته است که در جائی که قانون تصریح دارد نیز رویه قضائی ، ملاک عمل می شود که به این امر انتقاد وارد است . چرا که در کشوری که قوه مقننه و قضائیه و قضات مستقل دارد ، قوه قضائیه نبایستی وارد قانونگذاری گردد و تنها در موارد نقص یا سکوت یا اجمال و تناقض و یا استدلال های مختلف از متن قانون ، می بایستی رویه قضائی ملاک عمل باشد .

رزومه وکیل زهرا ابراهیمی

معرفی وکیل حقوقی خوب

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
spinner در حال ثبت رای
نویسنده: adlirani ۱۴۵۴ بازدید بدون دیدگاه