19 می 2023 - 00:05

وکیل ایرانیان خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور که به دلائل مختلفِ مهاجرت، تحصیل ، اشتغال و … خارج از کشور ایران زندگی می کنند، از آنجاییکه تابعیت ایرانی آنها همیشه حفظ می گردد، رابطه حقوقی خود را با تمام عناصر موجود در کشور ایران نیز حفظ می کنند و از آنجائیکه دارای اموال و تعلقاتی در ایران هستند در شرایط مختلف نیاز به مدیریت ، پیگیری و یا پاسخگوئی امور حقوقی خود در ایران دارند که برای این امور خود، نیاز به یک وکیل دادگستری معتمد در ایران دارند .

به طور معمول هم وطنان عزیز در خارج از ایران ، برای امور ملکی ، حقوقی ، کیفری ، خانواده و طلاق ، ارث و وصیت و یا اجرای احکام خارجی و تنفیذ احکام صادره از دادگاه های خارج از کشور … نیاز به وکیل دادگستری در ایران دارند که در ادامه به توضیح مختصری در این خصوص می پردازیم :

وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور :

ایرانیان خارج از کشور از جهت طلاق ، تابع قانون کشور متبوع خود (ایران) هستند . یعنی در امر طلاق باید قانون کشور ایران را رعایت کنند که ممکن است به دلیل ناآگاهی از قوانین ایران و نیز بٌعد مسافت نتوانند این امر را شخصاً انجام دهند .

به عنوان مثال هم وطنان عزیز که در خارج از ایران زندگی می کنند ممکن است بخواهند در ایران با شروط خاصی از همسرخود جدا شوند . 

در مواردی نیز ایرانیان مقیم خارج از کشور ، با قانون آن کشور طلاق گرفته اند اما آنرا در ایران به ثبت نرسانده اند . در اینجا برای اینکه از نظر ایران نیز رابطه زوجیت آنها منحل گردد ، نیاز می باشد تا حکم خارجی آنها درکشور ایران نافذ و اجراء گردد تا از مشکلات بعدی آن از جمله مهریه ، توقیف اموال و ممنوع الخروجی و … پیشگیری نمایند .

وکیل ازدواج ایرانیان خارج از کشور :

ایرانیان خارج از کشور از جهت نکاح نیز تابع قانون کشور ایران هستند و بایستی قانون کشور ایران را رعایت کنند . لذا در صورتی که ایرانیان مقیم خارج از کشور برای ازدواج در ایران اطلاعی از قوانین ایران و شروط ضمن عقد و مهریه نداشته باشد ، ممکن است بعداً دچار مشکلاتی گردند . از این رو می توانند با اخذ وکیل آشنا به قانون ایران نسبت به این امر بدون حضور خود اقدام نمایند .

وکیل ملکی ایرانیان خارج از کشور :

ایرانیان مقیم خارج از کشور ممکن است در ایران اموالی داشته باشند که نیاز به مدیریت آنها از جمله فروش و اجاره می باشد و یا اینکه شخصی ملک آنان را تصرف کرده است که بسته به مورد ، نیاز به تخلیه ، خلع ید یا رفع تصرف غیر قانونی او باشد و یا اینکه در دادگاه نسبت به املاک فردی که در خارج از ایران زندگی می کند ادعای حقی اعم از مالکیت یا تقسیم و فروش مال مشاع و … گردد که در این صورت به وکیل دادگستری مورد اعتماد و متعهد نیاز می گردد .

وکیل انحصار وراثت و  ارث ایرانیان خارج از کشور :

ایرانیان مقیم در خارج از کشور که مورث آنها در ایران فوت نموده است ، از او ارث می برند . این شخص می تواند پدر ، مادر ، فرزند ، همسر یا از دیگر طبقات ارث مانند پدربزرگ و مادربزرگ و خواهر و برادر و عمو و عمه و خالی و دائی و فرزندان آنها باشد . در این صورت در گام اول لازم است نسبت به اخذ گواهی حصر وراثت یا در اصطلاح عامه ، انحصار وراثت اقدام نمایند .

هر یک از وراث به تنهائی می توانند با اخذ وکیل انحصار وراثت نسبت به این امر اقدام نمایند . حتی اگر دیگر وراث از دادن مدارک خود امتناع نمایند .

پس از اخذ گواهی حصر وراثت ، با توجه به اموال بجا مانده از مورث ایرانیان خارج از کشور ، وکیل دادگستری در ایران می تواند نسبت به درخواستهای متناسب با موضوع از جمله تحریر ترکه و تقسیم ترکه اقدام نماید و یا در آن پرونده ها وارد شده و به دفاع از حقوق آنها بپردازد .  

وکیل کیفری ایرانیان خارج از کشور :

ایرانیان خارج از کشور ممکن است بخواهند علیه یک شخص در ایران طرح دعوای کیفری نمایند و حقوق خود را احیاء نمایند و یا اینکه ممکن است شخصی علیه آنها در ایران طرح دعوای کیفری نماید که نیاز به دفاع از حقوق خود را دارند . در این صورت می توانند نسبت به اخذ وکیل دادگستری برای خود اقدام نمایند تا با حکمی بدون دفاع و ممنوع الخروجی و جلب مواجه نگردند .

شناسائی و اجرای آراء خارجی در ایران :

ایرانیان خارج از کشور ممکن است آرائی را از سایر کشورها اخذ نموده باشند که آن شخص در آن کشور دارای اموالی نباشد ولی در ایران اموالی داشته باشد و به این منظور بخواهند آنرا در ایران شناسائی و اجراء نمایند و یا اینکه طلاق آنان در کشور خارجی صادر شده باشد و بخواهند آنرا در ایران اجراء نمایند . وکیل ایرانیان خارج از کشور با بررسی مدارک لازم ، در این خصوص قبول وکالت می نمایند .   

نحوه اخذ وکالت ایرانیان خارج از کشور :

ایرانیان خارج از کشور در صورتی که بخواهند به وکیل دادگستری در ایران وکالت دهند ، از دو طریق می توانند این کار را انجام دهند . در هر دو طریق ، بهتر است قبل از امضاء وکالت نامه ، حدود اختیارات لازم و متن آن با وکیل دادگستری در ایران مشورت گردد تا بعداً نیاز به وکالت مجددی نباشد .

1-وکالت مستقیم به وکیل دادگستری در ایران :

در این صورت وکیل دادگستری در ایران می تواند وکالت نامه را با حدود اختیاراتی که در دادگاه لازم می باشد ، در سامانه مربوطه ثبت نماید و ایرانیان خارج از کشور می توانند در کنسول گری ایران در کشوری که در آن اقامت دارند ، وکالت نامه را امضاء نموده و وکیل در ایران آنرا از طریق وزارت خارجه دریافت نماید .

در این صورت قبل از تنظیم وکالت نامه ، در خصوص شرایط انجام کار بین وکیل و موکل قراردادی منعقد می گردد و پس از دریافت مدارک هویتی و استماع اظهارات موکل برای انجام پرونده ایشان ، وکالت نامه قضائی تنظیم می گردد .

2-وکالت با واسطه به وکیل دادگستری در ایران : 

در وکالت غیر مستقیم ، موکل در خارج از ایران  به یکی از نزدیکان خود وکالت مدنی با حدود اختیارات لازم دادرسی می دهد و آن شخص با وکالت نامه مربوطه به وکیل دادگستری در ایران وکالت قضائی می دهد .

مراحل و مدارک لازم برای قبول وکالت ایرانیان خارج از کشور  :

برای قبول وکالت از ایرانیان مقیم خارج از کشور ، از طریق واتزآپ می توانید با وکیل دادگستری تهران-خانم زهرا ابراهیمی- در تماس باشید .

در ابتدا ، شرحی از موضوع پرونده خود با ذکر کشور محل اقامت فعلی خود را با ارسال ویس مطرح نمائید و پس از بررسی موضوع و تعیین حق الوکاله و اعلام مدارک لازم و پس از دریافت تصاویر مدارک هویتی شما ، نسبت به ثبت وکالت نامه اقدام می گردد و پس از آن با ارسال کد رهگیری از طرف وکیل ، می توانید به کنسول گری ایران در کشور محل اقامت خود در خارج از کشور مراجعه و نسبت به امضاء وکالت نامه اقدام نمایید .

پس از امضاء وکالت نامه در سفارت و اطلاع آن به وکیل و ارسال مدارک خود ، پیگیری وکیل دادگستری در ایران آغاز می گردد . کلیه مراحل انجام کار از طریق واتزآپ به اطلاع شما می رسد . 

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
spinner در حال ثبت رای
نویسنده: adlirani ۹۶۷ بازدید بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.