16 ژوئن 2018 - 16:06

تخلیه به‌ دلیل تغییر شغل

موجبات دعوای تخلیه به‌ دلیل تغییر شغل

در بیان دعوای تخلیه به‌ دلیل تغییر شغل باید گفت : قراردادهای اجاره ای که مشمول قانون سال 56 می باشد ، با پایان یافتن مدت زمان اجاره ، قرارداد اجاره از بین نمی رود و اصل بر تداوم قرارداد اجاره می باشد .
در قراردادهای مذکور ، دادخواست تخلیه از سوی مالک یا موجر پذیرفته نمی شود مگر اینکه به یکی از دلائل مندرج در قانون سال 56 باشد . از جمله مواردی که مالک یا موجر ملک تجاری مشمول قانون مذکور می تواند از دادگاه ، فسخ قرارداد اجاره و تخلیه را بخواهد ، تخلیه به دلیل تغییر شغل می باشد . 
تخلیه به‌ دلیل تغییر شغل در بند 7 ماده 14 قانون روابط موجر و مستأجر سال 56 به این شرح آمده است : هر گاه مورد اجاره برای شغل معینی اجاره داده شده و مستأجر بدون رضایت موجر ، شغل خود را تغییر دهد ، موجر می تواند از دادگاه ، تخلیه مستأجر را بخواهد مگر اینکه شغل جدید عرفاً مشابه شغل سابق باشد . 
 
در صورتی که تعدی یا تفریط مستأجر به صورت تغییر شغل باشد ، مطابق قانون مذکور ، مالک نه تنها حق تخلیه پیدا می کند بلکه از پرداخت حق کسب و پیشه مستأجر نیز معاف می گردد . 
 
 
 
چکیده چند رأی قضائی
1-حق تخلیه عین مستأجره ناشی از تغییر شغل که در زمان مالکیت مالک سابق ایجاد شده به مالک جدید منتقل نمی شود.
 
2-اگر حق تخلیه محل تجاری مورد اجاره برای موجر ایجاد شود، حق مذکور به واسطه انتقال مالکیت ملک به شخص دیگر اسقاط شده و به منتقلٌ‌الیه منتقل نمی‌شود. مگر اینکه به این انتقال حق ، در قرارداد انتقال تصریح شود.
 
3-دریافت اجاره بهای ملک به مدت طولانی پس از تغییر شغل، دلالتی بر اذن و اجازه مالک به تغییر شغل نداشته و مانع از صدور حکم تخلیه نخواهد بود.

4-چنانچه در محل کسب استیجاری تغییر شغل صورت گرفته، هر چند شغل جدید موجب ضرر کمتری به مورد اجاره باشد و یا شغل قبلی متروک شده باشد، موجب فسخ و تخلیه به‌ دلیل تغییر شغل خواهد بود.

5-در اجاره‌های تحت شمول قانون روابط موجر و مستأجر سال 1356، در صورت صدور حکم تخلیه به‌ دلیل تغییر شغل وجهی تحت عنوان سرقفلی به مستأجر تعلق نمی گیرد.

 
 
پزوهشگاه قوه قضائیه
 
 

 

نمونه آراء

رأی 1

رأی 2

 

مشاوره ، به صورت حضوری و با تعیین وقت قبلی می باشد.

 

از تماس تلفنی جهت مشاوره خودداری فرمائید.

 

شماره تماسهای اعلام شده ، تنها جهت هماهنگی وقت حضور می باشد.

تماس : شنبه تا چهارشنبه بغیر از ایام تعطیل با تعیین وقت قبلی

 

تخلیه به‌ دلیل تغییر شغل

 
 
امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
spinner در حال ثبت رای
نویسنده: adlirani ۱۳۱۰ بازدید بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.